phdphdjob

بازارکار و اینده شغلی فارغ التحصیلان دکتری

phdphdjob

بازارکار و اینده شغلی فارغ التحصیلان دکتری

اینده شغلی و بازار کار دکتری رشته بوم شناسی زراعی چه خواهد بود ؟

بوم‌شناسی کشاورزی (به انگلیسی: Agroecology) عبارت است از علم کاربرد اصول و مفاهیم بوم‌شناسی (به انگلیسی: Ecology) در تولید سیستم‌های پایدار تولید غذا. بوم‌شناسی کشاورزی  علمی بین رشته‌ای و متشکل از اصول و مفاهیم بوم‌شناسی و کشاورزی می‌باشد.

بسیاری بر این باورند که بوم‌شناسی کشاورزی (Agroecology) از ترکیب دو واژه Agronomy (به معنی زراعت) و Ecology (به معنی بوم‌شناسی) ایجاد شده است، اما صاحب‌نظران این رشته، جزء اول این کلمه ترکیبی را برگرفته از واژه Agriculture (به معنی کشاورزی) می‌دانند که دامنه این علم را وسیع‌تر از زراعت می‌کند.

محیط زیست یک رشته چند بخشی یا بین رشته ای است و آمیخته ای از علوم بیولوژی، اکولوژی، فیزیک، شیمی، ریاضی، آمار، اکولوژی کاربردی و جغرافیا می باشد . این گرایش تلاش می کند تا بین محیط انسان یا محیط شهری و محیط فراشهری مثل مرتع، جنگل و … پل بزند تا بشر با استفاده از دانش روزافزون خود به نحوی عمل کند که با نیازها و امیدهایش هماهنگی بیشتری داشته باشد و در نهایت زندگی بهتری رابرای خود و آیندگان فراهم سازد.چون در حقیقت محیط زیست به تعامل و ارتباط بین محیط های انسانی و طبیعی می پردازد و صحیح نیست که این دو را مجزا از یکدیگر بررسی کنیم.( در سال ۸۳ مهندسی محیط زیست به عنوان یک رشته مجزا در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، وابسته به وزارت آموزش و پرورش ارائه شده است .

 www.phdphd.org

بازارکار و اینده شغلی رشته سنگ شناسی یا پترولوژی

سنگ شناسی یا پترولوژی

رشته پترولوژی یا سنگ شناسی علم مطالعه سنگ ها است و کم و بیش به ساختارهای زمین نیز می پردازد.
این علم محدود به مطالعه موادی است که در پوسته وجود دارد و قابل دسترس است اگرچه که نمونه هایی از شهاب سنگ ها را نیز توسط شبیه سازی در این علم مطالعه می نماییم. این علم به مطالعه ی انواع مختلف اتفاقاتی که از ابتدا برای منشا سنگ افتاده می پردازد و روابط فرایندهای زمین شناسی و تاریخچه ی آن را مورد بررسی قرار می دهد. سنگ شناسی همچنین بخش اصلی مطالعات زمین شناسی، عملکرد آنها و تاریخچه و پیدایش سنگ ها و نحوه ی اکتشاف آنها را نشان می دهد. مطالعه ی سنگ ها از دو راه امکان پذیر است یکی از طریق مطالعه ی پوسته و دیگری از طریق مطالعه ی مدارک و شواهد قدیمی.

بازارکار و آینده شغلی رشته پترولوژی :

زمین شناس می تواند در وزارت خانه های صنعت،معدن و تجارت، نفت‌، نیرو، راه‌، جهاد کشاورزی‌، علوم‌، تحقیقات و فناوری ، آموزش‌ و پرورش‌ و همچنین‌ شرکت‌ها و مؤسساتی‌ مانند ذوب‌آهن‌، سازمان‌ زمین‌ شناسی‌ و زلزله کشور، موسسه ژئوفیزیک، شرکت‌های‌ مرتبط‌ با فعالیت‌های‌ سد سازی‌، آب‌یابی‌، حفر تونل‌، راهسازی‌، اکتشافات‌ آب‌ و نفت‌ و معادن‌، بخش‌های‌ مرتبط‌ با تهیه‌ نقشه‌های‌ زمین‌ شناسی‌ و معدنی‌، آزمایشگاه‌های‌ سنگ‌ شناسی‌ و زمین‌ شناسی‌ استخدام شود.

 

– در مقطع دکترا: فعالیت در تمام حوزه‌های ذکر شده به اضافه عضویت در هیئت علمی و تدریس در دانشگاه‌های کشور.(برای دیدن سرفصل های آزمون دکتری زمین شناسی-پترولوژی کلیک کنید).

www.phdphd.org

آینده شغلی و بازار کار رشته آمار

آمار دانشی است که به مطالعه، گردآوری، تحلیل، تفسیر، ارائه و سازماندهی داده‌ها می‌پردازد. آمار را باید علم و عمل استخراج، بسط، و توسعهٔ دانشهای تجربی انسانی با استفاده از روش‌های گردآوری، تنظیم، پرورش، و تحلیل داده های تجربی دانست.

علم آمار، علم فراهم کردن داده‌های کمّی و تحلیل آن‌ها به منظور به دست آوردن نتایجی که اگرچه احتمالی است، اما در خور اعتماد است. در حال حاضر این رشته در مقطع ارشد و دکتری آزاد و سراسری در حال تدریس است.

(برای دیدن سرفصل های آزمون دکتری آمار کلیک کنید)

آینده شغلی و بازار کار رشته آمار

آمارگران در:

*بخشهای تجاری*

کشاورزی

*بهداشتی

*وزارت آموزش و پرورش

*وزارت دارایی

*وزارت علوم مشغول به کار می شوند.

اکثر مشاغل باقی مانده در صنایع خصوصی به سرویسهای آزمایشی و تحقیقاتی ، مدیریتی و روابط عمومی مربوط می شود.

 

همچنین در شرکتهای تجاری به منظور پیش بینی میزان فروش , تحلیل شرایط تجاری و حل مسائل مدیریتی به منظور افزایش سوددهی به کارمندانی که در علوم امار سر رشته داشته باشند اعتماد زیادی می شود.

آمارگران فوق لیسانس یا دکتری به منظور کنترل کیفی تولیدات گوناگون مانند تولیدات دارویی ، وسایط نقلیه موتوری , مواد شیمیایی و غذایی توسط شرکتهای تولیدی استخدام می شوند.

www.phdphd.org

بازار کار و اینده شغلی رشته تکنولوژی نساجی

شاید تصور شما از صنعت نساجی محدود به پوشاک و نهایتاً منسوجاتی همچون پارچه، زیرانداز و روانداز و نظایر آن باشد

در تکنولوژی نساجی، دانشجو با شیوه‌های تبدیل الیاف به نخ، نخ به منسوجات و روشهای تهیه سایر منسوجات آشنا می‌شود.

تکنولوژی نساجی بیشتر به عملیات فیزیکی و مکانیکی می‌پردازد

بازارکار و آینده شغلی رشته تکنولوژی نساجی در قالب مشاغل مرتبط با این رشته معرفی شده اند که شامل:

  • استاد دانشگاه
  • پژوهشگر
  • مدیر کنترل پروژه
  • کارشناس کنترل کیفیت
  • مدیر تولید
  • تعداد دانشجویان کشور در حال حاضر در حدود چهار میلیون نفر می باشد که از این تعداد حدود صد و پانزده هزار در مقطع دکتری تخصصی و 78هزار نفر در مقطع دکتری حرفه ای مشغول به تحصیل هستند.

    واضح است که بهبود کیفیت نیروی کار نقش مهمی در بهبود اشتغال کشور ایفا می کند.مهارت افزایی از مهم ترین عوامل این بخش است. دراین راستا معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم اعلام کردند که وزارت علوم تفاهم نامه های مهارت افزایی با مراکزتخصصی به امضاء رسانده است.

    استراتژی وزارت علوم در جهت اشتغال زایی فارغ التحصیلان دکتری:

    طرح ارتقای بهره وری و فناوری

    طرح تدوین روش های افزایش اثر بخشی دانشگاه ها (طرح تفویض اختیار به دانشگاه ها)

    طرح بهبود اثر بخشی پروژه های کسر خدمت  (پروژه کسر خدمت)

    توسعه مشارکت اساتید ودانشجویان رشته های علوم پایه وانسانی با جهان (اجرای طرح تحقیقاتی مشترک با اتحادیه اروپا)

    www.phdphd.org